Shinga Lacros

By 13 april 2021Ledenverhalen

Shinga Lacros

Voorop blijven fietsen bij Lacros

Sinds hun oprichting in 2015 staan ze al in het lijstje van snelstgroeiende Nederlandse bedrijven. In zes jaar tijd hebben ze een dealernetwerk opgebouwd in heel Europa en zijn ze marktleider geworden in Nederland, België en Duitsland. Wat maakt dat de elektrische vouwfietsen van Lacros – je weet wel, dat nieuwe pand aan de Eerdsebaan – zo hard gaan? Eigenaar Ton van den Oetelaar vertelt ons over het omzetten van klantwensen, meeverende leveranciers, oranje fietsen met handtekening en last but not least: omgaan met de complexe regelgeving in Nederland.

Shinga LaCros

Niet alleen de klant is koning

“Flexibele en meedenkende leveranciers die bereid zijn speciaal voor ons een onderdeel op maat te maken of bepaalde onderdelen voor ons te veranderen: we kunnen niet zonder. Feedback die we van onze klanten terugkrijgen, geven we namelijk aan hen door. Niet zelden vergezeld met de vraag of er iets aangepast kan worden aan het product. In de beginjaren – toen onze aantallen nog kleiner waren – waren we nog afhankelijk van wie wilde leveren. Inmiddels nemen we genoeg af om ook grote leveranciers zover te krijgen dat ze hun mallen aanpassen voor ons en op die manier helpen het product te optimaliseren. Je snapt dus vast dat we niet alleen onze klant, maar ook onze leveranciers als koning behandelen! Zo houden we de kwaliteit van onze fietsen hoog.”

Kleur bekennen

“Naast het feit dat we klantenwensen continu omzetten in fysieke producten, hebben we ons succes te danken aan de groeimarkt waar we in zitten en het hoge servicelevel dat nodig is bij een gebruiksproduct voor buiten. Al vóór corona kwamen we met onze servicebussen bij mensen aan huis. Verder geloof ik niet in de standaard Europese denkwijze van kleine hoeveelheden en hoge prijzen, maar juist in grote volumes en kleine marges. Zonder hierbij de waarde van kwaliteit te vergeten uiteraard. Iedere fiets vertrekt hier met de handtekening van degene die hem gemaakt heeft, wat zomaar een bekende uit Schijndel zou kunnen zijn. Ook staan we bekend om onze opvallende kleuren. De grijze Gazelle mag van mij verdwijnen, wij gaan al jaren voor rood, wit, blauw en – heel populair – oranje. Zelfs in België verkopen we meer oranje dan rood!”

Buikgevoel

“Als ondernemer volg ik altijd mijn intuïtie, ik doorloop geen stappenplan of zo. Eigenlijk doe ik dat al sinds ik dit bedrijf begon in 2015, al pakte ik in het begin nog iets meer wat er te pakken viel. Die tijd is voorbij. Het idee om ondernemer te worden, kwam ook best spontaan opzetten bij mij. Thuis hadden we vroeger een slagerij, mijn vader was altijd aan het werk. Ik en mijn broers en zussen zeiden heel lang ‘dat gaan wij niet doen’. Eenmaal ouder en wijzer merkte ik dat een ondernemer niet alleen hard werkt, maar ook veel vrijheden heeft en leuke dingen doet! Ik geloof dat iedereen kan ondernemen, met de juiste focus en energie.”

Regels, regels en nog eens regels

“Met stip op één als het gaat om ondernemersuitdagingen staat voor mij de hoeveelheid regels die ons land kent. Gemiddeld een dag per week ben ik bezig met uitzoekwerk rondom import en belastingen. Dat ik invoerrechten moet betalen voor een spaak en hem weer verkoop met btw, dat snap ik. Inmiddels is het echter zo complex geworden dat ik kosten moet maken om correct te kunnen betalen. Dat klopt toch niet? Hetzelfde geldt voor milieuregels. Een co2-neutraal gebouw vinden wij belangrijk. Afval scheiden doen we ook. Maar laatst zocht ik een bestemming voor ons restafval en toen zeiden afvalverwerkers doodleuk ‘recyclen kost te veel geld, we gooien het de oven in’. Het wordt tijd voor versimpeling en duurzame oplossingen. Zodat er meer productie in Nederland blijft en ondernemers meer tijd overhouden voor hun klanten en medewerkers.”

Shinga Lacros
Ton van den Oetelaar
Nieuwe Eerdsebaan 20
shinga.nl

Colofon
Tekst: Typisch Fem
Foto: Shinga Lacros
Ook in deze rubriek?
Mail naar info@schijndelsnetwerk.nl