Mobiliteit
Nieuwe Eerdsebaan
De redactie van DeMooiSchijndelKrant schuift meerdere keren per jaar aan bij lokale ondernemers van ONS voor een gesprek over onderwerpen van betekenis. Nu werden ze welkom geheten door Tom Dissel van Toekomst Schoonmaakbedrijven aan de Nieuwe Eerdsebaan in Schijndel. Ook buurmannen Arjan van der Spank van VGE BV en Michel Daniëls van Lacros schoven aan. De heren trekken aan de bel.
De heren maken zich namelijk zorgen over de veiligheid op de ventweg van de Nieuwe Eerdsebaan. “De ventweg was tot afgelopen jaar een rustige weg. Door de komst van nieuwe bedrijven is het echter een stuk drukker geworden. En daarmee gevaarlijker. Binnenkort komt er ook nog een nieuwe autowasserette bij. Harstikke mooi natuurlijk, maar ik zou niet weten hoe we al het verkeer kwijt moeten.”, kijkt Arjan ernstig. Tom knikt bevestigend. Hij zit in het bestuur van ONS en heeft de portefeuille bereikbaarheid en mobiliteit onder zijn hoede. Ook hij erkent de problemen en daarom is bewust gekozen om dit onderwerp nu ter sprake te brengen.
In- en uitrit
De ventweg is een straat voor eenrichtingsverkeer. Dat staat duidelijk aangegeven als je de straat indraait. Ook bij alle uitritten van de parkeerplaatsen staat een bord om je daarop te wijzen. Waar echter een bord ontbreekt is als voertuigen de straat vanuit de verkeerde richting indraaien. “We zien steeds vaker auto’s van de verkeerde kant de straat inrijden.”, zegt Tom. “En dat leidt elke keer tot lastig situaties met de andere voertuigen en fietsers op de toch al smalle weg.” Een duidelijk bord dat het verboden is om in te rijden zou al veel helpen, denken de heren. Of een verhoging op het midden van de weg. Die zou misschien ook voorkomen dat voertuigen die uit de ventweg komen direct linksaf slaan, wat ook niet de bedoeling is.
Vrachtwagens
De Nieuwe Eerdsebaan werd vóór ontwikkeling gezien als een soort toekomstige (woon)boulevard van Schijndel. De animo voor bedrijven in deze doelgroep bleef uit, terwijl er tegelijk een serieus tekort aan ruimte voor andere bedrijven was. Daarom zijn er uiteindelijk allerlei andere soorten bedrijven gekomen. Veel minder auto’s van winkelend publiek dan verwacht, maar wel werkverkeer, vrachtwagens en campers, die aanleggen bij Lacros. De weg is daar niet voor bedacht en eigenlijk te smal. Vrachtwagens kunnen daardoor de draai nauwelijks maken. Arjan legt uit: “Ze raken eigenlijk allemaal wel de bosjes naast het fietspad, gewoonweg omdat er niet meer ruimte is. Laatst is er zelfs een paal uitgereden. En als er dan fietsers komen vanaf de andere kant, dan worden die niet altijd gezien door de dodehoek. Dat is echt heel erg gevaarlijk.” Een eenvoudige oplossing zou zijn om opnieuw te kijken naar de verdeling van de heg en de paaltjes in de berm.
Fietsers
Op de ventweg is een strook gemaakt voor fietsers die rood gemarkeerd is en tegen het eenrichtingsverkeer ingaat. Een smalle strook waarover je niet langs elkaar kunt fietsen en die dus ook nog eens bedoeld is voor fietsers uit beide richtingen. De klanten van Lacros maken veel gebruik van de ventweg voor het testen van fietsen. Zij waarschuwen hun klanten om goed op te letten. “Natuurlijk wil iedereen voor aankoop een testritje maken. We leggen ze dan de verkeerssituatie uit en drukken ze op het hart om goed op te letten en pas op het einde van de straat te draaien.”, vertelt Michel. “Voor enkelen is een elektrische fiets echter helemaal nieuw. Ze vinden het dan lastig om de snelheid in te schatten en kijken soms meer naar de fiets dan naar de weg. In combinatie met een groeiende drukte op de weg maken wij ons daarom ook zorgen over de veiligheid.” Veel fietsers kiezen voor de rechterkant van de weg. Ook als je vanaf de parkeerplaats van Lacros komt voelt het niet logisch om aan de linkse kant van de weg te gaan fietsen, zoals zou moeten. Meer fietssymbolen op de fietsstrook zou daar zeker bij helpen.
Wat nu?
De heren hebben goede oplossingen op tafel gelegd bij de gemeente: de heg eruit om ruimte te maken, duidelijkere borden om eenrichtingsverkeer aan te geven, vanaf de oostkant beter aangeven dat vanaf die zijde inrijden verboden is, (meer) snelheidsborden plaatsen en op het fietspad meer fietssymbolen aanbrengen. “Er is vanuit ONS goed contact met accountmanagers van de gemeente. We hebben vertrouwen in een goede oplossing, maar het mag van ons sneller. Als bedrijven zijn we er heel bewust mee bezig, maar veranderen kan alleen met en door de gemeente.”, zegt Tom. Arjan knikt en vult aan: “Het is écht wachten tot er iets ernstigs gebeurt. Dat willen we natuurlijk niet meemaken.”
Meepraten?
Op woensdag 1 juni houden we als ONS samen met de gemeente Meierijstad een spreekuur bij de Bibliotheek in Schijndel van 10.00 tot 12.00 uur. Een vrije inloop voor alles wat je wilt bespreken als het gaat om ondernemen. We ontvangen je daar graag met een kop koffie.
Colofon
Artikel: DeMooiSchijndelKrant
Tekst: Jeroen van de Sande
Foto: Jeroen van de Sande