Jozon

By 8 juli 2020 Ledenverhalen

Jozon

Coronacadeaus met bubbels bij Jozon

De een heeft amper werk in het coronatijdperk, de ander heeft juist extra handjes nodig. Jos Strik van Jozon behoort tot de laatste categorie. “Het voorjaar is altijd al een drukke periode. En nu veel mensen dit jaar besluiten tot een zomervakantie in eigen tuin, is onze showroombel zelden een half uur stil”, vertelt hij. “Momenteel hebben we zelfs vier dagen per week een ruilcollega uit de eventbranche, wiens eigen werk compleet stilligt. Helpen en geholpen worden, ook dat is ondernemen.”

Schijndels Netwerk - Jozon

Speciale verzoekjes

“Het mooiste aan mijn werk? Dat vind ik misschien wel de speciale verzoekjes. Laatst mochten we bijvoorbeeld een jacuzzi als verjaardagscadeau komen plaatsen. De mensen zelf gingen uit eten om 19 uur. Toen ze terugkwamen om 21 uur stond het bubbelbad er. Maar weet je, eigenlijk is elk bad er eentje op speciaal verzoek. We adviseren en zoeken net zo lang tot we hét bad hebben dat matcht met iemands budget, de ruimte, de gezinssamenstelling en natuurlijk het beoogde gebruik. Of we iemand nu blij maken met een simpel tweedehands bad of een super-de-luxe spa, ik krijg er elke keer weer een warm gevoel van.”

Bedankt klant uit 1995

Jos begon zijn carrière als vrachtwagenchauffeur en stapte in 1990 over naar de verkoop van zonnebanken. In 1994 opende hij zijn eerste fysieke winkel in de Molenstraat, om na twee hete zomers te constateren dat zonnebanken niet echt business waren. “Precies op dat moment stapte er een man mijn winkel in”, gaat Jos verder. “Hij had ergens een bak met water gezien die bewoog en bubbelde. Of ik zo’n ding aan kon komen. Nou, dat lukte. Whirlpools zijn nieuwe kant-en-klaar producten en het hele jaar door te gebruiken. Precies wat we zochten! Ook al kocht die bewuste man uiteindelijk iets heel anders, hij heeft ons wél op het idee gebracht.”

Aan reclame doen ze niet

Nu, 25 jaar later, werken ze met z’n negenen zowat de klok rond en zitten ze alweer 18 jaar in hun pand op De Duin. De baden zijn inmiddels beter geïsoleerd, energiezuiniger en duurzamer dan toen. “Maar ons verkoopverhaal? Dat is na 25 jaar nog steeds hetzelfde”, legt Jos uit. “Dat onze formule van een eerlijk verhaal, ruime keuze en service buiten kantoortijden werkt, blijkt wel uit het feit dat we zeker 80% van onze nieuwe verkoop uit bestaande relaties halen. Gisteren nog kocht een Belgisch stel hier een zwemspa, terwijl in hun eigen straat een dealer zit van dezelfde baden. Mensen komen via-via bij ons terecht en de reclame doet zichzelf. Een groter compliment kun je niet krijgen.”

Medewerker eventopbouw wordt jacuzziplaatser

Sowieso geloven ze bij Jozon in ‘ons kent ons’. “Komen we bij Schijndelse mensen wiens tuin nog voorbereid moet worden in de vorm van aanleg, bestrating of elektra? Dan proberen we altijd een collega-ondernemer uit Schijndel aan te haken. Ook onze eigen bedrijfsauto’s en gereedschappen kopen we in Schijndel. Anderen leren kennen en elkaar weten te vinden als het nodig is, dat is voor ons reden om lid van ONS te zijn. Toen Bas Klerkx van Klerkx Rental me laatst belde en zei dat zijn personeel de loods al zes keer had gepoetst en dat deze intussen meer blonk dan de spiegel thuis, twijfelde ik geen moment. Hij tijdelijk minder werk, ik meer. 1 en 1 was 2. En zo hoort ‘t.”

Jozon
Jos Strik
Madame Curieweg 17
jozon.nl

Colofon
Tekst: Typisch Fem
Foto: Jozon
Ook in deze rubriek?
Mail naar info@schijndelsnetwerk.nl